Rent Syndigt Trendigt

Mars 2006

Finns det någon som badar för att bli ren nuförtiden?
Skulle inte tro det. Att bada är en fråga om välbefinnande. Ett begrepp som innefattar både kropp och själ och allt som på något sätt känns sunt. Och som ligger helt rätt i tiden. Till skillnad från njutning som antyder något syndigt, mer som gräddtårta, svandunsboa, och förbjuden erotik.

Så, välbefinnande är ordet för dagen och badrummet, eller ännu hellre ett hemma-spa, är vad vi drömmer om. Det finns det siffror på. Ett rum för alla sinnen, jodå även smaken får sitt, i det nya badrummet är det tillåtet att äta något som ökar välbefinnandet ännu mer. Något med alger och nötter kanske? Som kan sköljas ned med en vitaminrik hälsodryck medan man ligger där i badet med halvslutna ögon. Insmord med välgörande ansiktsmask och omvärvd av örtdoftande aromaoljor i skenet av de tända doftljusen.

Dagens badtrend är inte ny, det är snarare så att cirkeln är sluten. Både för romare, turkar, egyptier och jo, faktiskt även för svenskar för länge sedan, var badandet förknippat mer med avkoppling än med rengöring.
Det fanns faktiskt gott om privata bad och offentliga badhus även hos oss i Europa tills de förbjöds på 1700-talet när man misstänkte att de spred syfilis. Ett bevis för att man ägnat sig åt mer njutningsfyllda ritualer än att bli ren kanske, men garanterat skadligt för välbefinnandet.

Det skulle dröja lång tid innan badandet kom på modet igen och då bara som ett sätt att bli ren.Så var det fortfarande när jag var liten, och de flesta badrum var trånga och trista och hade tvätt på torkställning över badkaret.Praktiskt kanske,men inte särskilt charmigt. Då visade man bara vägen till badrummet för gästerna om det var där toaletten fanns.
Annat är det nu, badrummet förevisas lika självklart som vardagsrum och kök när man besöker någons hem för första gången. Även om det finns separat gästtoalett. Lite skrytrum har det kanske blivit, men mest ett rum för sköna stunder i en stressad tillvaro.Och självklart ska det vara fräscht, lätt att hålla rent och helst estetiskt tilltalande.För välbefinnande rör ju både kropp och själ.

I det här numret av tidningen har vi valt ut badrum som vi hoppas ska inspirera dig. Så varför inte ta med tidningen, sätta på vattnet, krypa ner och drömma om ditt bästa rum. Och lutar du åt att njutning är härligare än välbefinnande, så kan du unna dig att byta ut algerna och vitamindrycken mot kakaobuskens och vinplantans frukter ibland. Och lite svandun på tofflorna kan nog också gå för sig.

Trevlig läsning!

Ps! På Rösta & vinn kan du just nu se mer av badrummen, och vara med och rösta på det som du tycker är skönast!

Redaktionens Favoriter

Valt av Anna Maria Odeholm,redaktionssekreterare

I Istanbul möter öst väst,och en mer spännande stad är svår att hitta. Jag var där förra hösten och fick inspiration som slår det mesta. Korten bredvid är gjorda efter gamla kakelplattor i Topkapi-palatsets harem, och liknande kakel kan ses på nästan vilken husvägg som helst i staden. Kan inte något snällt kakelföretag sätta dem i produktion?
Mer inspiration hittar du på www.lesartsturcs.com

Home Tours Payment&Conditions Services&Organisations About Us Contact Us What's New Press

Les Arts Turcs Tours : Incili Cavus Sok.No:37/3  Alemdar Mah.Behind of Underground Cistern (Yerebatan Sarayi arkasi) Sultanahmet Istanbul/TURKEY
                                                                           Tel:    90 [212] 511 21 98 - 511 21 98